Chip til 320 cdi
Chip til 320 cdi
Godaften der ude. Overvejer at for sat en chip i min W211 men har lige et par spørgsmål jeg håber der evt. var en der kunne svare på.
Vil det ha nogen mærkbar forbedring med henhold til brændstof?
Hvordan med gear og træk aksel da den ca. vil få 260 HK og 600 Nm?
På forhånd tak.
Vil det ha nogen mærkbar forbedring med henhold til brændstof?
Hvordan med gear og træk aksel da den ca. vil få 260 HK og 600 Nm?
På forhånd tak.
Re: Chip til 320 cdi
Der er ingen gevinst på brændstofforbruget.
Det vil uden tvivl belaste drivlinien kraftigere, alt andet er ønsketænkning
Det vil uden tvivl belaste drivlinien kraftigere, alt andet er ønsketænkning
ZOOM ZOOM.
Re: Chip til 320 cdi
Jeg sætter snart en ce godkendt digital boks i min
Får cirka 234 hk og bedre moment og 15-16 literen mod nuværende 13
Stresset på drivlinien burde ikke drille dig jo mindre du har døde trækaksker osv
....
jeg får bedre brændstof forbrug på min motortype
Jeg har iøvrig lige fået programmeret styreboks i min passat 3bg 1,9 tdi fra 04 130 hk og store dyser fra fabrik af
Resultat 188hk og et moment der tager røven på de fleste og det er med std komponenter her er brændstof forbruget lidt bedre hvis man ikke har mursten under skoene
Får cirka 234 hk og bedre moment og 15-16 literen mod nuværende 13
Stresset på drivlinien burde ikke drille dig jo mindre du har døde trækaksker osv
....
jeg får bedre brændstof forbrug på min motortype
Jeg har iøvrig lige fået programmeret styreboks i min passat 3bg 1,9 tdi fra 04 130 hk og store dyser fra fabrik af
Resultat 188hk og et moment der tager røven på de fleste og det er med std komponenter her er brændstof forbruget lidt bedre hvis man ikke har mursten under skoene
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Re: Chip til 320 cdi
Phyyv
prøv at kikke på Best Chip fra Norge koster 1900.- ca jeg har meget gode erfaringer i min W 211 Stcar 320 CDI fra 2004 kort 475.000.- optrækket er helt vildt og jeg bruger ca 3 liter mindre pr 100 kilometer alt i alt en tilfredsstillende forbedring af vognen.
Mvh Per
prøv at kikke på Best Chip fra Norge koster 1900.- ca jeg har meget gode erfaringer i min W 211 Stcar 320 CDI fra 2004 kort 475.000.- optrækket er helt vildt og jeg bruger ca 3 liter mindre pr 100 kilometer alt i alt en tilfredsstillende forbedring af vognen.
Mvh Per
Re: Chip til 320 cdi
Sælger selv en del chipbokse til den motortype og har intet dårligt feedback fået på det.
Den bliver hurtigere og køre længere på litteren.
Bilen yder de 20% mere, så når man har klampen i bund, så slides drivlinjen jo også 20% mere.
Så det er altså kun i den tid at pedalen er helt i bund, at motoren bliver belastet hårdere og har endnu aldrig hørt om en motor der er gået i stykker p.g.a en chiptuning.
Det lyder nogle gange for godt til at være sandt og man spørge nok sig selv, hvorfor gør fabrikken det så ikke.
Fordi at den har højere CO2 udslip med en chiptuning, ikke i nærheden af dumpegrænsen til syn.. Men når fabrikken skal sælge bilen, så skal CO2 udslippet være så lille som muligt.
Den bliver hurtigere og køre længere på litteren.
Bilen yder de 20% mere, så når man har klampen i bund, så slides drivlinjen jo også 20% mere.
Så det er altså kun i den tid at pedalen er helt i bund, at motoren bliver belastet hårdere og har endnu aldrig hørt om en motor der er gået i stykker p.g.a en chiptuning.
Det lyder nogle gange for godt til at være sandt og man spørge nok sig selv, hvorfor gør fabrikken det så ikke.
Fordi at den har højere CO2 udslip med en chiptuning, ikke i nærheden af dumpegrænsen til syn.. Men når fabrikken skal sælge bilen, så skal CO2 udslippet være så lille som muligt.
Re: Chip til 320 cdi
Hvis man øger indsprøjtningstiden eller pumpetryk og dermed hælder mere diesel i cylindrene, ja så sparer man på de dyre dråber og den kører længere på literen !!! Det må da være klart for enhver, og grundlærdom i børnehaveklassen
Jeg har også en anden god, - sæt et større brusehovede på bruseren derhjemme, bliv vildt meget vådere på den samme tid, og spar samtidig på dit årlige vandforbrug !!! det er vel lige så logisk, eller hvad ??
Jeg har også en anden god, - sæt et større brusehovede på bruseren derhjemme, bliv vildt meget vådere på den samme tid, og spar samtidig på dit årlige vandforbrug !!! det er vel lige så logisk, eller hvad ??
ZOOM ZOOM.
Re: Chip til 320 cdi
Der er da mange som har fået bedre forbrug mht chipning osvBWJ skrev:Hvis man øger indsprøjtningstiden eller pumpetryk og dermed hælder mere diesel i cylindrene, ja så sparer man på de dyre dråber og den kører længere på literen !!! Det må da være klart for enhver, og grundlærdom i børnehaveklassen
Jeg har også en anden god, - sæt et større brusehovede på bruseren derhjemme, bliv vildt meget vådere på den samme tid, og spar samtidig på dit årlige vandforbrug !!! det er vel lige så logisk, eller hvad ??
Moment kurver rykkes osv ,hvis du træder sømmet i bund er det anderledes,det samme gælder også for lastbiler....
Du må ud under den kolde bruser igen
Du kan da ikke sammenligne dit bruserhoved med et cdi system,der er da mange flere parametre som spiller ind i en modernede motor .....
Boksene er der sket en udvikling med siden 1990 og den er kun gået en vej,de fleste afh af pris er efterhånden også digitale...
w211 sedan e280cdi v6 2007 avantgarde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Opgraderet med sportspakke og 19 amg/eftermonteret memorypakke,dynamisk førersæde,amg e55 bremser,h/k logic7,originalt canbus fyr,solgardin,distronic,Airmatic
Kommende retrofits: dynamisk passæde
Re: Chip til 320 cdi
Du har ret I alt andet end forbruget, folk gør det at de ser på bilens computerdata, og der ser det rigtig nok ud som om der er lavere forbrug, fordi bilen ikke ved der er chip på men kan bare registrere øget moment og dermed længere distance på samme tid og med "samme" forbrug, da den ikke ved at de sendte data ændres før dyserne !!Alex B J skrev:Der er da mange som har fået bedre forbrug mht chipning osvBWJ skrev:Hvis man øger indsprøjtningstiden eller pumpetryk og dermed hælder mere diesel i cylindrene, ja så sparer man på de dyre dråber og den kører længere på literen !!! Det må da være klart for enhver, og grundlærdom i børnehaveklassen
Jeg har også en anden god, - sæt et større brusehovede på bruseren derhjemme, bliv vildt meget vådere på den samme tid, og spar samtidig på dit årlige vandforbrug !!! det er vel lige så logisk, eller hvad ??
Moment kurver rykkes osv ,hvis du træder sømmet i bund er det anderledes,det samme gælder også for lastbiler....
Du må ud under den kolde bruser igen
Men lad os lave en lille test, du monterer en 1 liter dunk og kører til den er tom, så chipper du og kører samme distance med dunken på - det er med garanti du kører uændret ell. kortere.
OBS. mit postulat gælder KUN chiptuning, ikke øko/OBD.
ZOOM ZOOM.
Re: Chip til 320 cdi
Hej
Jeg havde chip på , men bilen har 1 gange "frosset" , intet virkede, blev kørt til mb, nulstillet, de sagde det "nok" skyldtes chippen som de pillede fra, grunden til at jeg måske er i tvivl om det skyldes chippen, er det gjorde det uden beregning.
Har ikke sat den til igen, men havde bedre km/l, troede også det var ønske tænkning, men kun ved norm kørsel.
Jeg havde chip på , men bilen har 1 gange "frosset" , intet virkede, blev kørt til mb, nulstillet, de sagde det "nok" skyldtes chippen som de pillede fra, grunden til at jeg måske er i tvivl om det skyldes chippen, er det gjorde det uden beregning.
Har ikke sat den til igen, men havde bedre km/l, troede også det var ønske tænkning, men kun ved norm kørsel.
S211 E320 cdi
Re: Chip til 320 cdi
Som Alex er inde på, så kan man ikke sammenligne en bruser med en CDI motor.
Det er rigtigt at de dataer du ser i bilens computer er ikke korekte.. Den ville typisk vise at du køre op til 4-5 km længere per liter, men sandheden er nok nærmere 1-2 stykker.
En boks tuning fungere sådan at man hæver brændstoftrykket med ca 10% og det giver en finere og varmere forstøvning ud af dysen = en hurtigere og mere effektiv forbrænding = motoren yder mere.
Men dysens åbningstis (Duty cycle) er den samme, selv om dysen nu giver mere brændstof.
Så hvis man giver bilen 20% gas, ville bilen standart give eksempel en åbningstis på 25ms, som svare til 100cc i minuttet.
Men med chiptuningen ville dysen give 120cc i minuttet og så yder motoren mere og derfor ville man træde mindre på gaspedalen for at opnå de ønsket 20% effekt ud af motoren.
Instrumentbordet km/L måler bilens fart og dysens duty cycle og udregner hvor langt man køre på litteren. Men med chiptuningen ville dysens åbningstid være mindre for at nå samme fart og derfor viser instrumentbordet for lidt.
Men det er altså en renere og hurtigere forbrænding man får med mere brændstoftryk.. Man kan firkantet set, sammenligne det med en benzin motor, hvor man øger oktan talet... Det er samme resultat.
Det er også grunden til at man hele tiden opgradere CDI systemet for hver nye model der kommer.. CDI1, CDI2, CDI3 og nu CDI4
Trykket blivere højere og højere for hvor generation og bilerne køre længere og længere på litteren i dag.
Man er også begyndt at gøre på det på benzin biler der køre med Blueeff, der hæver man trykket på benzinsystemet.
En OBD tuning er stort set samme prensip. Der er mange der tror man også hævder turbo trykket på en Mercedes med en OBD tuning, men det gør man ikke.. Turboen yder i forvejen hvad den kan og en øgning ville kun resultere i at den ydere for meget varme i forhold til effekt og det er ikke noget motoren har godt af.
På ældre Mercedes kan man hente lidt mere med en OBD tuning, fordi man kan finpudse på bilens software som måske er 15 år gammel og der er kommet en del forbedringer i mellemtiden.. Men skal man lave en software på en fabriksny bil, som er bedre end den der sider i... Så skal man stå tidligt op
Håber forklaringen gav mening, selv om det blev lidt teknisk
Det er rigtigt at de dataer du ser i bilens computer er ikke korekte.. Den ville typisk vise at du køre op til 4-5 km længere per liter, men sandheden er nok nærmere 1-2 stykker.
En boks tuning fungere sådan at man hæver brændstoftrykket med ca 10% og det giver en finere og varmere forstøvning ud af dysen = en hurtigere og mere effektiv forbrænding = motoren yder mere.
Men dysens åbningstis (Duty cycle) er den samme, selv om dysen nu giver mere brændstof.
Så hvis man giver bilen 20% gas, ville bilen standart give eksempel en åbningstis på 25ms, som svare til 100cc i minuttet.
Men med chiptuningen ville dysen give 120cc i minuttet og så yder motoren mere og derfor ville man træde mindre på gaspedalen for at opnå de ønsket 20% effekt ud af motoren.
Instrumentbordet km/L måler bilens fart og dysens duty cycle og udregner hvor langt man køre på litteren. Men med chiptuningen ville dysens åbningstid være mindre for at nå samme fart og derfor viser instrumentbordet for lidt.
Men det er altså en renere og hurtigere forbrænding man får med mere brændstoftryk.. Man kan firkantet set, sammenligne det med en benzin motor, hvor man øger oktan talet... Det er samme resultat.
Det er også grunden til at man hele tiden opgradere CDI systemet for hver nye model der kommer.. CDI1, CDI2, CDI3 og nu CDI4
Trykket blivere højere og højere for hvor generation og bilerne køre længere og længere på litteren i dag.
Man er også begyndt at gøre på det på benzin biler der køre med Blueeff, der hæver man trykket på benzinsystemet.
En OBD tuning er stort set samme prensip. Der er mange der tror man også hævder turbo trykket på en Mercedes med en OBD tuning, men det gør man ikke.. Turboen yder i forvejen hvad den kan og en øgning ville kun resultere i at den ydere for meget varme i forhold til effekt og det er ikke noget motoren har godt af.
På ældre Mercedes kan man hente lidt mere med en OBD tuning, fordi man kan finpudse på bilens software som måske er 15 år gammel og der er kommet en del forbedringer i mellemtiden.. Men skal man lave en software på en fabriksny bil, som er bedre end den der sider i... Så skal man stå tidligt op
Håber forklaringen gav mening, selv om det blev lidt teknisk
Re: Chip til 320 cdi
Tak for de mange svar. Kan se der er både for og imod.