Antenne eller regncensor

Alt vedrørende teknik
Besvar
Brugeravatar
Carsten Hansen
Indlæg: 45
Tilmeldt: 2. feb 2010, 08:28
Geografisk sted: Valsted, 9240 Nibe
Kontakt:

Antenne eller regncensor

Indlæg af Carsten Hansen »

På min 220C CDI 1999, sidder der på forruden, foran bakspejlet en firkantet sort boks,
den måler vel 5 X 6 cm. -der er et kabel med et fladt stik med 4 ledninger i.
Kablet forsvinder ind under loftlyset, og der efter :?: :?:
:roll: Nogen der har en ide om hvad det kan være for en boks?
- Der står intet om den i instruktions bogen.
Venligst.
Carsten
Bri_jac
Indlæg: 569
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: Antenne eller regncensor

Indlæg af Bri_jac »

regnsensor er mit bud - du burde kunne se fra ydersiden ind mod sensoren fra ruden, at der er nogle dioder (Disse er infrarøde og detekterer regnen), du kan benytte et digital kamera/ evt mobiltlf med digital kamera og se om lysdioderne er tændt. For den kan nemlig opfange lyset
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Brugeravatar
Carsten Hansen
Indlæg: 45
Tilmeldt: 2. feb 2010, 08:28
Geografisk sted: Valsted, 9240 Nibe
Kontakt:

Re: Antenne eller regncensor

Indlæg af Carsten Hansen »

Bri_jac skrev:regnsensor er mit bud - du burde kunne se fra ydersiden ind mod sensoren fra ruden, at der er nogle dioder (Disse er infrarøde og detekterer regnen), du kan benytte et digital kamera/ evt mobiltlf med digital kamera og se om lysdioderne er tændt. For den kan nemlig opfange lyset
Hej, det skal jeg lige have kikket på, for hvis det er en regncensor så er den i "udu".
Den skulle jo så aktiveres når kontakten stilles på trin 1. - og der sker der ikke noget, men nu kikker jeg på det andet først, og tager det der fra.
:wink: Carsten
Bri_jac
Indlæg: 569
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: Antenne eller regncensor

Indlæg af Bri_jac »

Den er højst sandsynligt i stykker :-(
Det var min...Da jeg spurgte til min lokale MB i Rignsted, fortalte reservedels manden at han havde solgt mange af dem...Så åbenbart en svaghed...Mener den kostede omkring kr 1500, men synes ikke at bilen ville køre bedre, så jeg købte ikke en ny

Jeg har noget forstand på elektronik, men fandt ingen 'nemme' fejl og uden diagram kan jeg ikke lave seriæs fejlsøgning på enheden
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
HFJ
Indlæg: 79
Tilmeldt: 3. dec 2009, 17:47
Geografisk sted: Vejle

Re: Antenne eller regncensor

Indlæg af HFJ »

Hej Carsten, den firkantede boks du beskriver er regnsencor. Det kan være at det er elektronikken som er istykker i boksen, en ny i Tyskland, koster så vidt jeg husker omkring 350,00kr.Vær forsigtig, når du afmonterer den. Det kan også være fordi den har løsnet sig fra forruden, den er limet fast med metal holder, og de kan løsene sig. Hvis du spørger Mercedes, skal der ny forrude til hvor holderen er fast gjort. Jeg har været heldig at få den til at sidde fast ved at varme med varmluftpistol og få den klemt til ( det har holdt i et år nu). Hvis du ikke vil ofre hvad en boks, koster kan du afmontere stikket og viskeren vil køre ca. en gang hver 6. sekund, i stilling 1.
Hilsen Finn
Venlig hilsen

Finn
Brugeravatar
Carsten Hansen
Indlæg: 45
Tilmeldt: 2. feb 2010, 08:28
Geografisk sted: Valsted, 9240 Nibe
Kontakt:

Re: Antenne eller regncensor

Indlæg af Carsten Hansen »

HFJ skrev:Hej Carsten, den firkantede boks du beskriver er regnsencor. Det kan være at det er elektronikken som er istykker i boksen, en ny i Tyskland, koster så vidt jeg husker omkring 350,00kr.Vær forsigtig, når du afmonterer den. Det kan også være fordi den har løsnet sig fra forruden, den er limet fast med metal holder, og de kan løsene sig. Hvis du spørger Mercedes, skal der ny forrude til hvor holderen er fast gjort. Jeg har været heldig at få den til at sidde fast ved at varme med varmluftpistol og få den klemt til ( det har holdt i et år nu). Hvis du ikke vil ofre hvad en boks, koster kan du afmontere stikket og viskeren vil køre ca. en gang hver 6. sekund, i stilling 1.
Hilsen Finn
Hej Finn.
Mange tak for hjælpen.
Som det fremgår at min overskrift "Antenne eller regncensor" har jeg nu regncensoren på plads, men hvor pokker er radioantennen henne på sådan en bil :?:
-Jeg troede faktisk den boks var en elektronisk radioantenne :!: men den er vel også lagt ind i for/bagruden på èn eller anden måde, ved du det?
Venlig hilsen Carsten
HFJ
Indlæg: 79
Tilmeldt: 3. dec 2009, 17:47
Geografisk sted: Vejle

Re: Antenne eller regncensor

Indlæg af HFJ »

På en stadioncar, sidder den i venstre bagerste side rude, jeg ved ikke hvor den sidder på sedan modellen, men mon ikke den sidder i bagruden, det er kun et gæt.

Hilsen Finn
Venlig hilsen

Finn
Besvar