Undervogn "sitrer" S213/E220d årg. 2017

Alt vedrørende teknik
Ibsen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. mar 2018, 17:51

Undervogn "sitrer" S213/E220d årg. 2017

Indlæg af Ibsen »

Hejsa,

Håber på nogen herinde som kan hjælpe mig lidt her, for jeg ved ikke om bilen fejler noget da det er min første Mercedes. Måske er der nogen med samme oplevelser. Jeg døjer med en svag sitren i undervognen over ca. 125 km/t

Bilen er en alm. Avantgarde med kun luft i bagenden (stationcar) har kørt 155.000 km og der er udviddet fabriksgaranti på bilen endnu og gider ikke mere nu. Jeg sætter dem ud på værkstedet i næste uge, men de har aldrig fundet nogen fejl på den tidligere ....

Jeg har haft bilen fra den var et halvt år gammel i 2017, og jeg har altid bøvlet med at finde sommerdæk og vinterdæk til den, som ikke tager alt muligt med op fra vejen. Jeg har virkelig brugt en del penge på at skifte til andre dæk selv om de ikke engang var halvslidte, få dem "pudset" runde og brugt meget på at sikre afbalancering er ok. Men lige lidt hjælper det.

Jeg har det meste af tiden en meget svar sitren i rattet og i bunden/sædet, som jeg aldrig nogenside har haft på mine BMW'er. Jeg kom fra 320d og et par 520d'er inden jeg skiftede til min første Mercedes. På min BMW'er kørte jeg på 40-serie 19" hjul om sommeren og 18" om vinteren, men på Mercedes kører jeg kun 50-serie på 18" om sommeren og 17" om vinteren. BMW'en var helt fri for denne svage sitren på alle dækkene. BMW'ens undervogn virker bare meget mere harmonisk, hvor man mærker huller i vejen meget mere i Mercedesen.

Kører en Mercedes virkelig så dårligt? Jeg tænker at godt jeg ikke har 19" på en Mercedes.

Jeg kommer fra BMW med Goodyear Eagle på, men Mercedes kunne slet ikke køre med dem. Det var alt for "hårde" og alt kom op i undervognen. Goodyear tog faktisk dækkene retur (de havde en fortrydelses-kampagne) og dæksælgeren fra Goodyear udtalte efter han havde prøvet min bil, at der var en sitren i undervognen og det undrede ham.

Så satte jeg Michelin Primacy 3 på, som jeg kendte som et lidt blødere dæk, altså ikke et sportsdæk som Eagle-dækket er. Primacy-dækket er også mere komfortabelt, men undervognen sitrer stadig, blot lidt mindre.

Nu fik jeg så det nye Conti TS870P vinterdæk på, og så en del sitren mere. Tænker TS870 måske ville have været bedre ...

Den svage sitren jeg taler her om, kan godt fornemmes lidt som når dækket begynder at få savtakker/hæl-og-tå. Når dækket er halvgående opleves de helt anderledes. Så "knurrer" det lidt op i undervognen og op i rattet, når man bremser ned.

Men det undrer mig, at jeg kan have denne sitren på en af de her motorveje med ekstrem fint asfalt. Her er der sitren og der sker sådan lidt i en "bølge" der kommer og går med 1 sekunds mellemrum.

Hvad med trækaksler ud til baghjulene eller hvad med kardan eller hardy skive eller motorophæng .... eller?

Jeg har hørt en del rygter igennem tiden om, at S213 årgang 2016/2017 er en dårlig årgang, med masser af børnesygdomme, hvilket denne her også har haft, men man har ikke kunnet finde noget på undervognen.

Så er der nogen med samme oplevelser?
Senest rettet af Ibsen 23. nov 2021, 07:15, rettet i alt 4 gange.
JakeW213
Indlæg: 47
Tilmeldt: 30. maj 2020, 08:01

Re: Undervogn "sitrer" S213/E220d årg. 2017

Indlæg af JakeW213 »

Jeg har 20” på sommerhjulene (kopi fælge med kina dæk) og 20” på vinterhjulene (org audi fælge med toyo vinterdæk) bilen har kørt 350K - godt nok kun en sedan og har nok ikke luftundervogn, men jeg har ingen sitren. Men skal ikke kunne sige om jeg er mindre fint følende?

Den eneste sitren/bevægelse jeg har haft var da jeg havde kørt et stort søm op i det ene baghjul midt i slidbanen men det gav så også god mening.

Jeg har intet svar på din problemstilling, jeg tror der er noget i vejen med din bil udfra din beskrivelse(i forhold til hvordan jeg oplever min egen - som stort set kører på samme måde som min tidligere A8 med samme 20” hjul)
Billede
Nuværende bil : Mercedes-Benz E220d (W213) 2016—>Galleri https://www.bilgalleri.dk/galleri/4110 ... garde_w213
Bent
Indlæg: 158
Tilmeldt: 28. apr 2015, 19:18

Re: Undervogn "sitrer" S213/E220d årg. 2017

Indlæg af Bent »

jeg har en w211 E320 fra år 2006, som jeg har haft siden 48.000 km og nu har kørt 260.000 km, Der er luftundervogn på alle 4 hjul og jeg giver dig lidt ret, bilen kræver at dæk og fælge er i orden
Jeg har 2 sæt originale fælge R16 og R17. Bilen har næsten aldrig problemer med R16, hvor imod R17 kan være en udfordring - uanset hvilke type dæk jeg har købt.
Jeg kender BMW - et rigtig godt mærke, - men synes ikke mærket kan komme på højde med en Mercedes
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Undervogn "sitrer" S213/E220d årg. 2017

Indlæg af BWJ »

Hvis du bruger uoriginale fælge og de har løse centerringe, så kontroller at de passer 110% i både fælg, og over nav.
ZOOM ZOOM.
Bent
Indlæg: 158
Tilmeldt: 28. apr 2015, 19:18

Re: Undervogn "sitrer" S213/E220d årg. 2017

Indlæg af Bent »

For mit vedkommende, er fælgene originale og har de mål som instruktionsbogen oplyser
Men der er altså noget mht hjulenes stabilitet, når bilen er med luftundervognen. Jeg har nu haft 2 MBer med luftundervogn, og bilen, fælge og dæk, skal være helt i orden, hvis man ikke vil have rystelser - og ikke mindst, hvis man ønsker at køre med meget bredde dæk
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Undervogn "sitrer" S213/E220d årg. 2017

Indlæg af BWJ »

Bent skrev: 27. nov 2021, 18:53 For mit vedkommende, er fælgene originale og har de mål som instruktionsbogen oplyser
Men der er altså noget mht hjulenes stabilitet, når bilen er med luftundervognen. Jeg har nu haft 2 MBer med luftundervogn, og bilen, fælge og dæk, skal være helt i orden, hvis man ikke vil have rystelser - og ikke mindst, hvis man ønsker at køre med meget bredde dæk
Har du originale skiver på for og bag, en skævhed på 0,5 mm er nok til at den vibrerer.
ZOOM ZOOM.
Bent
Indlæg: 158
Tilmeldt: 28. apr 2015, 19:18

Re: Undervogn "sitrer" S213/E220d årg. 2017

Indlæg af Bent »

skiver og klodser, er fabrikat ATE - så ja
Ibsen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. mar 2018, 17:51

Re: Undervogn "sitrer" S213/E220d årg. 2017

Indlæg af Ibsen »

Bent skrev: 23. nov 2021, 19:51 jeg har en w211 E320 fra år 2006, som jeg har haft siden 48.000 km og nu har kørt 260.000 km, Der er luftundervogn på alle 4 hjul og jeg giver dig lidt ret, bilen kræver at dæk og fælge er i orden
Jeg har 2 sæt originale fælge R16 og R17. Bilen har næsten aldrig problemer med R16, hvor imod R17 kan være en udfordring - uanset hvilke type dæk jeg har købt.
Jeg kender BMW - et rigtig godt mærke, - men synes ikke mærket kan komme på højde med en Mercedes
Hej Bent,

Jeg er mere til Mercedes nu, efter at have haft mine BMW'er over en del år dengang, men jeg har virkelig aldrig døjet med disse små-rystelser/sitren på dem. Lige her kommer MB ikke på højde med BMW'en.

Jeg har nu fundet ud af, at Hessel måske anvender deres afbalancerings apparat forkert - måske.

Jeg har nu droppet Hessel hvad dæk angår, og vendt tilbage til min gamle dækmand, som ordnede alle dækkene på mine BMW'er. Han har altid være rigtig dygtig! Han fortæller bl.a., at når man afbalancerer med vejtryk, som Hessel hele tiden siger man skal gøre, så gør autoværkstederne ofte den fejl, at de smækker dækket op i afbalanceringsapparatet og sætter vejtryk på og afbalancerer.

Hos min dækmand gør han det, at han bruger kun vejtrykket til at vise om dækket er inden for tolerancerne som er under 7-et-eller-andet (kan ikke huske hvad taller var. Kg måske?) lidt i stil med at finde ud af om det er rundt. Er det over denne grænse, drejer man dækket på fælgen og tester vejtrykket igen og igen indtil man kommer under max. tolerance. Herefter afbalancerer man på normal vis.

I mit tilfælde viste det sig, at tre af dækkene var på 2 kg(?) og et lå på 15 kg. Efter det blev drejet på fælgen, kom det ned på 5 kg og alle dæk blev så afbalanceret på normal vis.

Bilen kører nu helt helt anderledes godt og det har Hessel aldrig formået at komme frem til, selv om de anvender vejtrykket i afbalanceringen.

Bilen har stadig en sitren, der dog er reduceret. Den er stadig ikke som jeg ønsker en bil skal køre, men tvivler på værkstedet finder ud af hvad det er. Tænker lidt som det du skriver, at bilen bare er sådan!

I morgen kommer den på værksted, så må vi se ...

PS!
Jeg har kun luftaffjedring på baghjulene.
Senest rettet af Ibsen 29. nov 2021, 06:50, rettet i alt 3 gange.
Ibsen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. mar 2018, 17:51

Re: Undervogn "sitrer" S213/E220d årg. 2017

Indlæg af Ibsen »

BWJ skrev: 23. nov 2021, 21:40 Hvis du bruger uoriginale fælge og de har løse centerringe, så kontroller at de passer 110% i både fælg, og over nav.
Alt er originalt.
Ibsen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. mar 2018, 17:51

OPDATERING: Undervogn "sitrer" S213/E220d årg. 2017

Indlæg af Ibsen »

Blot til info.

Ref. Mercedes:
Bilen kører som den skal.
Model 211 + 212 og 213 er ret følsom i undervognen og hjul/dæk SKAL være 100% i orden.

Min kundebil var en 213 nyeste model kørt 1600 km E220d som også have alt for meget sitren i forhold til hvad jeg er vant til.

Konklusionen er, at 213 ikke kører helt så perfekt som håbet (mine BMW'er var helt rolig i undervognen selv ved større og lavere dæk).

Tja ... så har man hørt det med.
Senest rettet af Ibsen 1. dec 2021, 07:47, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Undervogn "sitrer" S213/E220d årg. 2017

Indlæg af BWJ »

:lol: :lol:
Vedhæftede filer
mb.png
ZOOM ZOOM.
Brugeravatar
liber
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28. mar 2018, 08:22
Geografisk sted: Århus

Re: Undervogn "sitrer" S213/E220d årg. 2017

Indlæg af liber »

Jeg har en w212 og har ikke haft sitren fra mine dæk, før jeg fik nye sommerdæk på i foråret, Michelin Primacy 4. Jeg har heller ikke ikke problemer med mine vinterhjul. (Benytter 100% originale fælge + Dækstørrelse)
Jeg mistænker at det er afbalanceringen som ikke er helt i perfekt, og vil derfor få dem afbalanceret på ny, til foråret. Hvis det ikke virker, skifter jeg dækmærke!
E250 cgi w212 årg. 2009
JakeW213
Indlæg: 47
Tilmeldt: 30. maj 2020, 08:01

Re: Undervogn "sitrer" S213/E220d årg. 2017

Indlæg af JakeW213 »

Jeg må have defineret hvad sitren er… jeg har ingen unormale bevægelser i min bil, der er ikke vibrationer. At der kommer lidt fra vejen er udelukkende pga underlaget… kører jeg på nylagt asfalt er det som at køre på en sky - vel og mærke på 20” med kina dæk.

Jeg ser to muligheder, enten er der noget galt med din bil og dem du har prøvet, eller også så er du så fint følende i bagpartiet at det kun kan løses med en S klasse og et skud lokalt bedøvende :mrgreen:
Billede
Nuværende bil : Mercedes-Benz E220d (W213) 2016—>Galleri https://www.bilgalleri.dk/galleri/4110 ... garde_w213
Ibsen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. mar 2018, 17:51

Re: Undervogn "sitrer" S213/E220d årg. 2017

Indlæg af Ibsen »

JakeW213 skrev: 8. dec 2021, 10:02 Jeg må have defineret hvad sitren er… jeg har ingen unormale bevægelser i min bil, der er ikke vibrationer. At der kommer lidt fra vejen er udelukkende pga underlaget… kører jeg på nylagt asfalt er det som at køre på en sky - vel og mærke på 20” med kina dæk.

Jeg ser to muligheder, enten er der noget galt med din bil og dem du har prøvet, eller også så er du så fint følende i bagpartiet at det kun kan løses med en S klasse og et skud lokalt bedøvende :mrgreen:
Ja, det afhænger selvfølgelig af hvor "følsom" man er og hvad man forventer, men når jeg får en kundebil som er den helt nye model S213 der havde kørt 1800 km, hvor dækkene efter sigende var 100% i orden, kørte den altså 100% som min. På en helt nylagt asfalt havde den også en svag sitren og efter nogle km begynder meget svagt at lave denne svage sitren i "bølger", som Hessel sagde er sådan kører 213'eren.

Du skal være klar over, at denne svage sitren kommer og går periodisk i "bølger" med måske 1 sekund mellem bølgerne (svært at beskrive) og kommer mest hvis underlaget er meget jævn selv ved helt nylagt asfalt. Husk at det kun sker ved hastigheder over ca. 125 km/t, hvilket kan tale for at det er ubalance i bagenden (hjul, trækaksler ...).

Fakta er bare, at mine BMW 520d med alm. undervogn og kun luftaffjedring i bagenden som i min S213, kørte helt vibrationsfrit. Jeg kører ca. 50.000 km om året og kan efterhånden godt mærke hvad der er dæk/asfalt.

Jeg tolker det sådan at bilen bare ikke er bedre.
Ibsen
Indlæg: 9
Tilmeldt: 9. mar 2018, 17:51

Re: Undervogn "sitrer" S213/E220d årg. 2017

Indlæg af Ibsen »

liber skrev: 4. dec 2021, 10:14 Jeg har en w212 og har ikke haft sitren fra mine dæk, før jeg fik nye sommerdæk på i foråret, Michelin Primacy 4. Jeg har heller ikke ikke problemer med mine vinterhjul. (Benytter 100% originale fælge + Dækstørrelse)
Jeg mistænker at det er afbalanceringen som ikke er helt i perfekt, og vil derfor få dem afbalanceret på ny, til foråret. Hvis det ikke virker, skifter jeg dækmærke!
Jeg ved med sikkerhed og fra egen erfaring at med en sådan bil som 213'eren skal du afbalancere med vejtryk på, rotere dækkene på fælgen indtil du er under grænseværdien med vejtrykket. Først herefter afbalancerer man og det er det mange gør galt.
Besvar