Køb af ny bil.

Alt vedrørende teknik
Besvar
Kjensen
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21. jul 2013, 21:00

Køb af ny bil.

Indlæg af Kjensen »

Hej.
Jeg skal så småt til at se mig om efter en anden bil.
Jeg har kigget lidt på en C250 årgang 2013, 204hk og 20,8km/l.
Ved I om der er særlige problemer som jeg skal være opmærksom på ved denne model.
En jeg kender har en E-klasse 2,2L, hvor han fik skiftet kæden på og nævnte at de ikke er så stærke som på f.eks E320CDI R6 motoren og at det er vigtigt at få dem skiftet i tide.
Så hvis I har nogle guldkorn til ting man skal være opmærksom på, så vil jeg naturligvis gerne høre det.

På forhånd tak for svar.

Karsten.
Senest rettet af Kjensen 25. jul 2023, 15:49, rettet i alt 1 gang.
Eje2970
Indlæg: 86
Tilmeldt: 27. jan 2016, 20:44
Geografisk sted: SydFyn, Svendborg

Re: Køb af ny bil.

Indlæg af Eje2970 »

Mange mener at kæden typisk holder 200 tkm og kædestramer det halve. Men det er ikke dyrere at skifte kæden og andre sliddele som en tandrem.
Bærearme er også en svaghed men igen de koster ikke så meget at få skiftet.
Jeg har selv haft en C220 CDI 2013 som fik skiftet kædestramer efter ca. 100 tkm. Der kunne man tydeligt hører en kraftig støj 3-5 sek. efter koldstart. Jeg lagde først mærke til min da jeg havde fået lavet service hvor der blev hældt service rens i tanken. Det fjernede traktorlyden undtagen ved koldstart. Havde den fra 3` til 10` år hvor den havde gået 191 tkm.
Fik skiftet en bærearm da den var ca. 6-7 år.
Skiftede også glideboltene på bagbremserne da de var lidt rustne og bremserne var svære at holde rustfri. Nye glidebolte og lidt silikonefedt og der var ingen problemer de næste 4-5 år.

Ellers en meget solid bil.

Har en E350CDI i dag som mit værksted siger skal have skiftet kæde ved 300 tkm. Så de holder heller ikke evigt. Kæden på OM651 (4 cyl) er en enkelt kæde mens den på OM642 (6cyl) er dobbelt.
MB E350 CDI 4Matic stationcar, 2014
Jolars
Indlæg: 293
Tilmeldt: 17. nov 2019, 16:46

Re: Køb af ny bil.

Indlæg af Jolars »

Der er flere svagheder ved den, men er tingene lavet/skiftet kører den rigtigt godt.
Kæden, brændstoffilterkonsol, termostathus, dyser på de tidlige modeller, elplade og lockup ventil på 7 gears. Gå om muligt efter en euronorm 6. Euronorm 5 vil få problemer med miljøzoner om få år, euronorm 4, 2009 og bagud, er snart bandlys i byerne. Så jo bedre norm, jo mere værdi for pengene. Skift olie og filter mellem service, altså for hver 12.500 km. Motoren kan sagtens køre både 5 og 600000 km, hvis den passes ordentligt, men det koster altså lidt 😉

Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Kjensen
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21. jul 2013, 21:00

Re: Køb af ny bil.

Indlæg af Kjensen »

Jolars skrev: 25. jul 2023, 19:57 Der er flere svagheder ved den, men er tingene lavet/skiftet kører den rigtigt godt.
Kæden, brændstoffilterkonsol, termostathus, dyser på de tidlige modeller, elplade og lockup ventil på 7 gears. Gå om muligt efter en euronorm 6. Euronorm 5 vil få problemer med miljøzoner om få år, euronorm 4, 2009 og bagud, er snart bandlys i byerne. Så jo bedre norm, jo mere værdi for pengene. Skift olie og filter mellem service, altså for hver 12.500 km. Motoren kan sagtens køre både 5 og 600000 km, hvis den passes ordentligt, men det koster altså lidt 😉

Jolars
Tror du ikke at næste skridt i miljøzonerne er bandlysning af fossile-motorer?
12.500/ olieskift er godt nok lidt, til et kørselsbehov på ca 35.000km/år :wink:
Jolars
Indlæg: 293
Tilmeldt: 17. nov 2019, 16:46

Re: Køb af ny bil.

Indlæg af Jolars »

Sikkert rigtigt, euronorm 4 og 5 ryger først så dem ville jeg gå udenom. Olie har aldrig været beregnet til at holde 25-30.000 km, mere et must fra producenten. Mit kørselsbehov er 30.000 km/år meget blandet og med campingvogn, derfor skifter jeg oftere, så er filter og olie "frisk" og uden for mange urenheder. Om det giver mening på den lange bane, er nok nærmest en religion 😁

Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Kjensen
Indlæg: 104
Tilmeldt: 21. jul 2013, 21:00

Re: Køb af ny bil.

Indlæg af Kjensen »

Jolars skrev: 27. jul 2023, 07:20 Sikkert rigtigt, euronorm 4 og 5 ryger først så dem ville jeg gå udenom. Olie har aldrig været beregnet til at holde 25-30.000 km, mere et must fra producenten. Mit kørselsbehov er 30.000 km/år meget blandet og med campingvogn, derfor skifter jeg oftere, så er filter og olie "frisk" og uden for mange urenheder. Om det giver mening på den lange bane, er nok nærmest en religion 😁

Jolars
Jeg spurgte MB om jeg skulle skifte i "utide" på min E320CDI R6, den havde gået 413.000km da jeg købte den.
Det sagde de nej til og nu har den gået 626.000km, og jeg fylder ikke på mellem skift, jeg skifter blot, når bilen siger at det er tid.
Jolars
Indlæg: 293
Tilmeldt: 17. nov 2019, 16:46

Re: Køb af ny bil.

Indlæg af Jolars »

Som sagt, nok lidt religion omkring det, der er naturligvis frit valg 😃😃 kører man mange småture er det nok mere relevant og så kører man heller ikke diesel..

Jolars
GLA 220d 4matic 2017
177 HK 350 Nm standard.
215 HK 420 Nm med let chipning fra Quantum files.
Besvar