W211 går ujævnt! EGR og Indsugningsmanifold!

Alt vedrørende teknik
Besvar
mercedes270
Indlæg: 53
Tilmeldt: 26. sep 2015, 17:16

W211 går ujævnt! EGR og Indsugningsmanifold!

Indlæg af mercedes270 »

Hej!
Jeg har en w211 270cdi årgang 2003, som volder problemer!

Historisk har jeg renset manifold og fjernet hvirvlflaps, blændet hullerne hvor de var monteret.
Jeg har ikke endnu indsat en modstand 4,7 ohm i stikket til stellmotoren, for at ''snyde'' ECU'en!

Problemet er, at min bil hakker/går ujævnt ved konstant hastighed (80-90), eller med stigning ved konstant hastighed!

Giver jeg bilen gas, er der ingen problemer!

Er der bud på problemet???

De bedste hilsner
Troels
Brugeravatar
JayZee
Indlæg: 287
Tilmeldt: 4. mar 2014, 13:16
Geografisk sted: Svendborg

Re: W211 går ujævnt! EGR og Indsugningsmanifold!

Indlæg af JayZee »

Ja, jeg ved ikke noget som helst om dit problem, men nogen gange undre jeg mig over hvad folk laver??? Nogle højt-uddannede, erfarne og meget dygtige folk ved Mercedes har brugt år på at udvikle, designe, optimere og teste en motor så den kører optimal og så skal man lige "...fjernet hvirvlflaps, blændet hullerne hvor de var monteret. Jeg har ikke endnu indsat en modstand 4,7 ohm i stikket til stellmotoren, for at ''snyde'' ECU'en!..." - og så kan man ikke forstå at motoren kører "mærkeligt" :shock:
IMHO
Mvh
John
Solgt MB E320 CDI (R6) AVANTGARDE (2003) >600k km
MB E320 CDI (V6) AVANTGARDE (2007)
Brugeravatar
JTC
Indlæg: 2188
Tilmeldt: 19. jun 2012, 22:39
Geografisk sted: Greve / Sjælland
Kontakt:

Re: W211 går ujævnt! EGR og Indsugningsmanifold!

Indlæg af JTC »

Mit bud ville være at du nok burde få skiftet den manifold med stelmotor :wink:

Systemet med stel motoren er ret vigtigt for motorens ydeevne og økonomi, så det går altså ikke med bare at blænde det af.
JTC Mercedes specialist
Håndværkervænget 19
2670 Greve
Tlf. 61 777 104

http://www.jtcmb.dk
pullman
Indlæg: 130
Tilmeldt: 18. mar 2016, 06:03

Re: W211 går ujævnt! EGR og Indsugningsmanifold!

Indlæg af pullman »

JTC skrev:Mit bud ville være at du nok burde få skiftet den manifold med stelmotor :wink:

Systemet med stel motoren er ret vigtigt for motorens ydeevne og økonomi, så det går altså ikke med bare at blænde det af.

Du skal måske ud i ny indsugningsmanifold, lidt kedeligt men det er hyppig fejl på denne gamle motortype.
Bri_jac
Indlæg: 569
Tilmeldt: 3. mar 2009, 19:34
Geografisk sted: Sunny Sorø

Re: W211 går ujævnt! EGR og Indsugningsmanifold!

Indlæg af Bri_jac »

JayZee skrev:Ja, jeg ved ikke noget som helst om dit problem, men nogen gange undre jeg mig over hvad folk laver??? Nogle højt-uddannede, erfarne og meget dygtige folk ved Mercedes har brugt år på at udvikle, designe, optimere og teste en motor så den kører optimal og så skal man lige "...fjernet hvirvlflaps, blændet hullerne hvor de var monteret. Jeg har ikke endnu indsat en modstand 4,7 ohm i stikket til stellmotoren, for at ''snyde'' ECU'en!..." - og så kan man ikke forstå at motoren kører "mærkeligt" :shock:
Nææ John sådan er det ikke helt lige med dette her, det er miljø-hensyn/lovgivning som gør at der skal "genbruges" udstødningsgasser igen. det giver typisk problemer når motoren har kørt en del km, da der så er aflejringer omkring dette. Så bil fabrikanterne må rette ind efter dette og forsøge at indpasse dette i den motoroptimering der kan lade sig gøre.

Så for at motor optimere skal EGR ventil helt klart bypasses :-) Lovligheden af dette er noget andet
W639 2005 (2020-)
W204 stationcar, 2010 220CDI BE (km 188.099)
W107 380SLC, 1980 (1999-)
Tidligere R171 SLK 200 kompressor, 2004 (km 65.279)
Tidligere W202 stationcar 220CDI, 1999 (km 70.092)
Tidligere /8 200 benzin, 1973 dog uden plader
Brugeravatar
Martin_E320CDI
Indlæg: 373
Tilmeldt: 11. maj 2011, 18:44
Geografisk sted: 3360 Nordsjælland

Re: W211 går ujævnt! EGR og Indsugningsmanifold!

Indlæg af Martin_E320CDI »

På nogle dieselbiler med dpf er det ekstremt vigtigt at man kun får lukket EGR i normal tilstand.. er den lukket under regenerering af DPF kan det på nogle typer give problemer.

Jeg har selv fået optimeret min til 250 hk og jeg valgte at lade min egr "leve" :D . Jeg ved at der er andre herinde der har valgt at køre videre med egr .
E320 Avantgarde W211 R6 , årgang 2004, 19" alu , Distronic , El ratstamme , Harman Kardon logic , Kurvelys , Euro 4 Partikelfilter.
Besvar