E200 CDI ujævn tomgang + udsættere i acceleration

Alt vedrørende teknik
Besvar
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

E200 CDI ujævn tomgang + udsættere i acceleration

Indlæg af Zoom »

Hej!

Har et stykke tid oplevet følgende:

1. Efter koldstart (stået en nat) ryster motoren i ca. 5 sekunder, herefter går den jævnt.
2. Hvis jeg kører lige efter jeg har startet den (efter de 5 sekunder), oplever jeg tit at der er udsættere i accelerationen, lidt "kænguru agtigt", som om nogen klemmer på brændstof slangen - man rykker frem og tilbage i sædet 2-3 gange. Har også oplevet at jeg kan fremprovokere det ved at dreje skarpt samtidig med at jeg accelererer.
3. Synes generelt motoren kører som den skal, når den er blevet driftsvarm.

Hvad kan være årsagen til dette?

Lidt oplysninger (problemet har eksisteret før nedenstående):
1. Har lige fået stort BD service (inkl. brændstoffilter)
2. Har næsten lige fået skiftet kæde
3. Problem med ujævn tomgang er startet for nylig (2-3 måneder), problem med acceleration har været der i længere tid +1 år - har snakket med et værksted, der siger det kan være ESP der sætter ind (tror jeg ikke på).
3. For 5 måneder siden lyste gløderørs lampen op i et stykke tid efter jeg havde startet motoren men slukkede igen, har ikke set den lyse siden (kigger hver gang jeg starter). Har heller ikke set den lyse før denne ene gang og det var heller ikke specielt koldt den morgen.
4. Der er ikke CO2 i kølevæsken, så toppakning er ikke gået. Har dog en læk i kølesystemet, som ikke er fundet endnu - låg til ekspansionsbeholder, filterkonsol, køler og pakninger ved køler, pakninger ved EGR køler er skiftet.
5. Har aldrig haft problemer med at starte bilen og start stop fungerer som det skal. Dog synes jeg ikke gearskiftet er helt i skabet og har haft en motorfejl (torque-sensor), når jeg har været oppe i fart på Autobahn i Tyskland. Nulstilling med OBD, så kører den igen - det kan dog være pga. tuning har jeg læst mig til.
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: E200 CDI ujævn tomgang + udsættere i acceleration

Indlæg af BWJ »

Mht. ujævn motorgang ville jeg rette focus mod luftmassemåler.
Har du fået tjekket din gearolie, din kølevandslæk kan skyldes defekt oliekøler = smadret gearkasse.
ZOOM ZOOM.
Zoom
Indlæg: 223
Tilmeldt: 28. dec 2013, 13:21
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: E200 CDI ujævn tomgang + udsættere i acceleration

Indlæg af Zoom »

BWJ skrev:Mht. ujævn motorgang ville jeg rette focus mod luftmassemåler.
Har du fået tjekket din gearolie, din kølevandslæk kan skyldes defekt oliekøler = smadret gearkasse.
Jeg har fået lavet gearkasse service for 50.000 km siden, der var i hvert fald ikke noget dengang. Mekaniker har kigget og ikke fundet noget synligt læk, han havde helt sikkert opdaget det hvis det var der.

PS. Med ujævn motorgang mener jeg at det føles som om den går på 3 cylindre (måske ikke helt, men i hvert fald kun fuld kraft på de tre af dem), så motoren ryster. Det var som sagt kun 5 sekunder, så kører den som den skal - og så skal jeg helst vente yderligere ½ minut med at køre, ellers har jeg problemet med udsættere og gearet skifter også sjovt første gang fra første til andet gear (2 til 3?) - derefter er der intet. Når bilen er driftsvarm er der absolut intet på den. Kan det virkelig være luftmassemåleren der kan lave alle de nøkker?
2011 Mercedes E200 2.2 BE Aut 7 Stc. (2012 model)
2009 VW Golf VI 2.0 TDI 110 HK

2011 Skoda Octavia Combi Elegance 1.6 TDI CR DSG7
2004 VW Touran 2.0 TDI Highline
2002 Ford Mondeo 2.0 Trend
1995 Golf III 1.8 CL
1991 Honda Civic 1.6i-16
Besvar