Vinterdæk S212 facelift

Alt vedrørende teknik
kennh
Indlæg: 40
Tilmeldt: 25. maj 2012, 07:27

Vinterdæk S212 facelift

Indlæg af kennh »

Hej Alle
På min MB E350 facelift S212 er der monteret 16 tommer med 225/55/16. Jeg syntes den virker blød og har tendens til at sejle lidt. vil jeg kunne mærke forskel ved at erhverve mig et sæt 17 tommer med 245/45/17 eller er det spild af penge.

Hvad siger jeres erfaring ?
Brugeravatar
BWJ
Indlæg: 3421
Tilmeldt: 3. mar 2009, 20:43
Geografisk sted: DK

Re: Vinterdæk S212 facelift

Indlæg af BWJ »

Nu er vinterdæk jo generelt blødere, hvis du skulle kunne mærke forskel på 16 vs. 17" er du utrolig sensitiv :)
ZOOM ZOOM.
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Vinterdæk S212 facelift

Indlæg af ThomasDK »

Nu har du også virkeligt meget smalle dæk. Jeg kører på 245 profil, og i 17". En 350er med træk på kun baghjulene trækker med det store moment, ofte let smalle vinterhjul rundt, bare de hvide striber på vejen er regnvåde. Så sejler den endnu mere. :D
Med det lidt højere lufttryk der er i facelift modellen som anbefalet standardtryk, så syntes jeg ikke at kunne mærke ret meget forskel på 17" og 19" vinterdæk, nok snarere som om der kom nogle kedelige standard fabriks hjul på.
Det skal bemærkes at både sommer og vinterdæk er Pirelli.

En anden ting, hvad vinterdæk har du på? Har du valgt dem ud fra egne kriterier, eller bare fået dem monteret eller med i køb.
Der findes jo både:

Helårsdæk (Lige dårlige året rundt)
Kontinental Vinterdæk
Nordiske Vinterdæk

De nordiske dæk som hovedsageligt kører permanent på is og sne er meget blødere end Kontinental dæk, som jo er optimeret til regn og snesjap, og sjældent sne og is.
Kørte selv i flere år og på flere biler finske Hakkapaliita som var det bedste lige før pigdæk i norden, men de sejlede for meget på de danske veje hvor sne snart er sjældent.
Efter at have kørt Conti og nu Pirelli kontinental vinterdæk, må jeg indrømme jeg bliver der da det er det bedste når man kører 90% af kilometerne i Øresundsområdet.

Så du kan gøre 3 ting der koster penge:

Gå en bredde ud i dæk, kræver nok også ny fælg, 245 sidder på 8½" i bredden.
Gå en tomme op og 245 i bredden, kræver ny fælg.
Vælge andet dækmærke. Premium kontinentaldæk. Conti, Goodyear Michellin eller lign.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
kennh
Indlæg: 40
Tilmeldt: 25. maj 2012, 07:27

Re: Vinterdæk S212 facelift

Indlæg af kennh »

der er monteret pirelli og de sad på bilen da jeg fik dem. Det er originale 16 tommer MB fælge, så kan være det er 245, men det tjekker jeg lige. Tak for svar
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Vinterdæk S212 facelift

Indlæg af ThomasDK »

Prøv som det første at kontrollere om du har det rigtige dæktryk, ihht dæk tryk tabellen i tank dækslet.
Hvordan har dine støddæmpere det?
Har du luftundervogn, kører i komfort, med slidte støddæmpere - så sejler bilen som en gammel træt 70er amerikanerbil.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
kennh
Indlæg: 40
Tilmeldt: 25. maj 2012, 07:27

Re: Vinterdæk S212 facelift

Indlæg af kennh »

Hej Thomas
jeg har luftundervogn og det er 225 /55/16 jeg har på. Kan se på dæktryksovervågningen at der måske skal lidt mere luft i end der er nu.

Men tror også at den følelses lidt mere slansket, når man kører med lane-assistent aktivt , så korrigere den jo lidt hele tiden. Men jeg prøver at smide lidt mere luft i.
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Vinterdæk S212 facelift

Indlæg af ThomasDK »

Tror ikke det er lane assist, den føles slet ikke sådan på min. Slå den fra og se om det virker anderledes.
Hvad med dine støddæmpere, er de mon færdige, hvor længe har du kørt med dem?
Sjovt nok er det investeringen alle undgår, men det føles så fedt at få nye på når de har været defekte. Som at få en ny bil.
Jeg kørte 170k på min tidligere og havde jeg beholdt den, så var det på tide at skifte dem i levetids forlængende investering. Den var begyndt at sejle lidt, især i blæsevejr.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
kennh
Indlæg: 40
Tilmeldt: 25. maj 2012, 07:27

Re: Vinterdæk S212 facelift

Indlæg af kennh »

Hej Thomas
har lige fået bilen. den er brugt og far tyskland. Bilen har kørt 145000 km , så de burde være ok. Men skal have den løftet op på fredag ved mekaniker, så får vi tjekket op på det.

Men føler ikke at den sejler rundt, men jeg kommer fra en Audi A6 Quattro og den var en del mere stiv i det end MB er, men MB er mere behagelig at køre længere i. Men MB er mere slasket i sving osv.
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Vinterdæk S212 facelift

Indlæg af ThomasDK »

Nu lyder det her måske lidt mærkeligt. Men min faceliftede på nye dæmpere kører fuldstændigt som en A6 Quattro S Line.
Det bløde flyder Mercedes forsvandt fuldstændigt da jeg byttede bil. Den styrer helt skarpt.
Min kæreste sagde det samme, hvad pokker den kører fuldstændig som Quattroen.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
kennh
Indlæg: 40
Tilmeldt: 25. maj 2012, 07:27

Re: Vinterdæk S212 facelift

Indlæg af kennh »

skiftede du kun i bag eller hele vejen rundt ?
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Vinterdæk S212 facelift

Indlæg af ThomasDK »

Jeg byttede bil, købte en næsten ny. Og den har 4 nye dæmpere.
Desuden bytter jeg altid dem alle hvis jeg bytter.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
kennh
Indlæg: 40
Tilmeldt: 25. maj 2012, 07:27

Re: Vinterdæk S212 facelift

Indlæg af kennh »

hej
jeg har købt Dunlop winter sport 5 , 245/45/17 ... så ser vi hvad der sker. skal have dem på i næste uge. giver en update
ThomasDK
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. maj 2013, 18:36

Re: Vinterdæk S212 facelift

Indlæg af ThomasDK »

cool, det bliver spændende. Dunlop kender jeg slet ikke, spændt på hvad du syntes om dem.

Skægt din kommentar og teori med, at den her vognbane assistent kunne spille ind ville ikke rigtigt slippe mig igen.
Så jeg slog den fra en dag jeg kørte på motorvejen og var lidt irriteret over at jeg kunne mærke "nogen" havde fat i rattet konstant, Aaaaahhhhhh...... sikke en befrielse i rattet, er så glad for at jeg gjorde det.
Det føltes først som at ligge og fedte rundt med brede dæk i lastbilspor, til at komme ud på helt flad vejbane. Meget mere roligt rat, og den bliver mere retnings stabil ironisk nok.
Havde slået alt ILS og hjælpefunktioner fra i den forrige, tror jeg fjerner de fleste i den her model også, træt af falske alarmer og panik bippere og brummen i rattet i situationer som ikke er faretruende, eller man skifter vognbaner i betalingsanlæg mv. Alt for meget salgs crap, for lidt reel bil.

Tak for inspirationen.
Billede
2015 E350 Bluetec AMG/ 4 Matic/ Airmatic/ Fyr/ HarmanKardon/ Nightpackage
2010 E350 CDI Avantgarde /Airmatic /HarmanKardon Logic 7®
1999 E300TD Elegance (rust modellen)
kennh
Indlæg: 40
Tilmeldt: 25. maj 2012, 07:27

Re: Vinterdæk S212 facelift

Indlæg af kennh »

jeg er enig ...det kan blive for meget...sjovt at prøve men bliver "træls" i længden !
kennh
Indlæg: 40
Tilmeldt: 25. maj 2012, 07:27

Re: Vinterdæk S212 facelift

Indlæg af kennh »

Hej
Så kom Dunlop winter sport 5 på. Det er 245/45/17. De virker ok, støjer måske lidt mere end Michelin , men Michelin har 68dB og Dunlop 70dB. Vejrgreb virker godt.

Jeg syntes bilen er mere stabil end med 225/55/16...så det var godt jeg fik dem skiftet. Jeg har valgt at have 0,2Bar mere luft i dækkene end hvad MB forskriver efter anvisning fra MB gutten i tyskland og det ser også ok ud.

Så indtil videre er det super.
Besvar