Automatgear olie og filter

Alt vedrørende teknik
Besvar
Brugeravatar
liber
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28. mar 2018, 08:22
Geografisk sted: Århus

Automatgear olie og filter

Indlæg af liber »

Er der nogen der kan fortælle mig hvor ofte man bør skifte olie og filter.
E250 cgi w212 årg. 2009
Eddie
Indlæg: 26
Tilmeldt: 8. feb 2015, 22:10

Re: Automatgear olie og filter

Indlæg af Eddie »

Jeg får det gjort efter hver 60.000 km
E350 s212 3.0cdi 252hk 7g aut.st avantgarde AMG style, airmatic, lane assist, 2013 104.000km
solgt C220 w204 2.2cdi 170hk 5g aut.st.van avantgarde, Harman Kardon logic 7, Webasto fyr, Scrolling Knob Wheel upgrade, 2010 168.000km
Lars Hansen
Indlæg: 296
Tilmeldt: 27. jun 2014, 18:20

Re: Automatgear olie og filter

Indlæg af Lars Hansen »

Det afgøre dit køremønster !

Mange lange ture med god varm motor og gearkasse og så kan du sagtens køre 120.000 km mellem hvert skift.
Hård bykørsel med mange gearskift op og ned og mange koldstarter, skal du ikke vente til efter 60-80.000 km.

Jeg fik min olie skiftet ved omkring 300.000 km og jeg tvivler på at den nogensinde var skiftet, selv om den tidligere ejer påstod det.
Jeg mærkede, efter skift, en lille smule blødere gearskift og meget forbedret kraftoverførsel som gav sig udslag i marginalt bedre brændstoføkonomi og bedre acceleration. Bilen virker til at have flere kræfter end før, hvilket også indikeres af de andre forskelle.
Jeg kørte ca. 10.000 km og skiftede igen (denne gang var olien let misfarvet) og nu, efter ca. 30.000 km er olien stadig rød og fin.
Fremover vil jeg skifte hvert 3. år da det vil passe fint ind i min køre- og servicemønster.

Men mange af vores biler kører rigtig mange kilometer helt uden skift og det sker der ofte ikke noget ved, andet end at de bløde skift over tid bliver hårdere.
Jeg har set biler med over 300.000 km på uret som aldrig har fået skiftet olie på gearkassen og som stadig kører uden problemer.
Olien på disse automatgearkasser er sort som beg og fyldt med skidt og lort fra slidte dele i boksen og den lugter surt af urin og andre "delikatesser" og på et tidspunkt er der ingen vej uden om at skifte.
Olien mister sin bæreevne, som er det smørrende element og som er noget af dens funktion.
Derudover bliver olie tyndere og mister evne til at overfører kræfter, hvilket er dens hovedopgave.

Men vil man have en form for sikkehed for, at gearkassen virker problemløst, selv efter mange kilometer, er skift af olie den bedste måde at gøre det på.
Det er ingen garanti, men risikoen for havari, mindskes når man holder olien i god form og en ren olie flyder frit igennem hele gearkassen tilstopper ikke ventiler og kanaler og får alt til at virke efter hensigten :D
MVH. Lars H
S211 E 320 cdi 2008
Brugeravatar
liber
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28. mar 2018, 08:22
Geografisk sted: Århus

Re: Automatgear olie og filter

Indlæg af liber »

Hej Lars
Rigtig mange tak for en meget fyldestgørende besvarelse !
E250 cgi w212 årg. 2009
Besvar