Total økonomi ved en W124

Mercedes-Benz til hverdag og hobby
Besvar
gyssedk
Indlæg: 1
Tilmeldt: 2. mar 2010, 18:41

Total økonomi ved en W124

Indlæg af gyssedk »

Vær hilset.

Mit navn er Claus Christensen og jeg overvejer at købe en MB W124 med automatgear men jeg er lidt i vildrede om det skal være en benzin eller diesel?

Mit kørselsbehov er ca 220 km hver arbejdsdag og bilen jeg leder efter skal koste ca30.000-35.000 kr.

Men med den ekstra pris for en dieselbil og den højere vægtafgift er jeg ikke sikker på hvad der bliver den billigste bil, så der vil jeg gerne høre jeres syn på sagen. Personligt hælder jeg mest til en 250D, har tidligere haft en 190D som viste sig at være en billig og stabil bil så det skal være MB igen.

Sidst vil jeg gerne høre jeres syn på hvilke fadæser man kan gøre ved sådan et bilkøb og hvad man skal kigge efter på bilerne, jeg er ikke mekaniker men kender lidt til gamle biler da jeg aldrig har kørt andet.

Mange tak.

Claus Christensen
Søren Holm
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29. jan 2010, 12:18
Geografisk sted: Hjørring, Vendsyssel

Re: Total økonomi ved en W124

Indlæg af Søren Holm »

Med 220 km dagligt ville jeg uden tvivl vælge en diesel. Jeg/vi kører selv omkring 40.000 km årligt i vores 300 Diesel fra 1992 med automatgear, det er så tæt på problemfrit som overhovedet muligt, den kræver naturligvis lidt service og almindelig vedligeholdelse. Her i den kolde (meget kolde) vinter tid, kører vi trods alt mellem 10 og 11 km/l , set i lyset af at den snurrer en del tomgang, og trænger lidt til at få brændstofpumpen tjekket, og jeg holder mig heller ikke tilbage med at sparke til den på motorvejen. Der er naturligvis det kedelige girokort fra staten på 1880 kr hvert kvartal, men det må man jo lukke øjnene for, eller vælge en anden bilmodel. Held og lykke med jagten på en ordentlig bil... Hilsen Søren
Søren Holm
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29. jan 2010, 12:18
Geografisk sted: Hjørring, Vendsyssel

Re: Total økonomi ved en W124

Indlæg af Søren Holm »

Hovsa, jeg glemte lige at nævne hvad jeg mener du bør tjekke ved køb :oops: Rust er ikke et voldsomt problem på en 124er, men kan have noget i bunden af døre, på paneler, skærme og bagerste skærmkanter. Tjek lige ekstra hvis der er sat NYE chromlister på skærmene, måske skjuler de noget.. Motoren er en evighedsmaskine, men den må ikke have vedvarende tikkelyde, det er ventilløfterene der er slidte, eller fordi den kører på billig motorolie. Der kan også være nogle der har været kørt varme, det ses ofte på højre side af motoren, inde bag udstødningsrøret, der kan man se hvis toppakningen er utæt. Det kan naturligvis være en gammel skade, som er udbedret... Automatgear skal betingelsesløst skifte som i smør, ikke engang Kærgården dur, kun som i smør, dvs det skal skifte rykfrit og være støjfrit, olie må ikke "stinke" når du hiver pinden op med motoren igang, så skal gearolien være pæn rød uden grums og ikke lugte fælt. Drivlinen skal køre rykfrit når bilen er varm, dvs du holder gas på og slipper pedalen og giver gas igen, så skal det ikke sige "klonk" i hardyskiven eller i bagtøjet. Køleren kan også have lidt kort levetid pga salt om vinteren, men det har den nok på de fleste biler. Hvis eller bilen er nysynet er der ikke meget andet at tjekke ud over det kosmetiske...Mvh Søren
bjarne
Indlæg: 64
Tilmeldt: 31. maj 2009, 16:58
Geografisk sted: Søby, Ærø

Re: Total økonomi ved en W124

Indlæg af bjarne »

Måske er jeg sent ude.
En god ting at kontrollere ved en brugt dieselbil: Ved varm motor og i tomgang, må man ikke eller næsten ikke kunne mærke "pust" fra oliepåfyldningen når dækselet er taget af.
Puster det, er motoren slidt.

Held og lykke.
Besvar