Hvordan ved man om det er tid til regenerering, det holder vel ikke evigt
(altså afmontering og extern rensning)
Regenerering af partikelfilter.
Regenerering af partikelfilter.
ZOOM ZOOM.
-
- Indlæg: 1071
- Tilmeldt: 5. mar 2009, 19:43
- Geografisk sted: Midtfyn
Re: Regenerering af partikelfilter.
Hvis du skal gøre noget bør det være beskrevet i instruktionssbogen. Det er noget mærkeligt med partikkelfiltre. På mange franske biler kan man tydeligt høre når filteret renser sig selv ved hjælp af ekstra varme i filteret. På andre sker det åbenbart løbende. Jeg har været med til at montere partikkejfilter på en BMW fra 2000. Den har lige været til sit andet syn med grøn markat uden problemer. Det renser sig selv. Dog kørte ejeren en 30 km. frisk tur på motorvej med mange omdrejninger på motoren lige før syn.
-
- Indlæg: 147
- Tilmeldt: 26. maj 2012, 22:06
- Geografisk sted: Silkeborg
Re: Regenerering af partikelfilter.
Funktionen af partikelfilteret bliver vel ikke kontrolleret ved periodisk syn?
Udover selvfølgelig at kontrollampen ikke må lyse.
Udover selvfølgelig at kontrollampen ikke må lyse.
-
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 18. apr 2012, 08:09
Re: Regenerering af partikelfilter.
Bare en opfølgning, da jeg faldt over en tysk artikkel der besvarer spørgsmålet.
http://www.heise.de/autos/artikel/Asche ... 35334.html
Kort fortalt renser filteret sig selv hver 700-800 km ved at øge temperaturen og brænde de opsamlede sodpartikler af. Temperaturen øges ved at øge omdrejningerne. Har selv mærket det på konens w212 e220. Den lyder pludseligt mere anstrengt.
Afbrændingen efterlader aske. Med tiden er filteret tilstoppet og skal skiftes. I artklen nævnes 100.000 - 120.000 km, men det må da være længere på en MB, ellers havde der været flere kommentarer i dette forum.
Det interessante i artiklen er at der nævnes et alternativ til udskiftning. Her afmonteres filteret og renses termisk og mekanisk og opnår 80-90 % af original ydelsen. Prisen på denne behandling er væsentligt billigere end et nyt filter.
Måske kan andre herinde tilføje personlig erfaring.
http://www.heise.de/autos/artikel/Asche ... 35334.html
Kort fortalt renser filteret sig selv hver 700-800 km ved at øge temperaturen og brænde de opsamlede sodpartikler af. Temperaturen øges ved at øge omdrejningerne. Har selv mærket det på konens w212 e220. Den lyder pludseligt mere anstrengt.
Afbrændingen efterlader aske. Med tiden er filteret tilstoppet og skal skiftes. I artklen nævnes 100.000 - 120.000 km, men det må da være længere på en MB, ellers havde der været flere kommentarer i dette forum.
Det interessante i artiklen er at der nævnes et alternativ til udskiftning. Her afmonteres filteret og renses termisk og mekanisk og opnår 80-90 % af original ydelsen. Prisen på denne behandling er væsentligt billigere end et nyt filter.
Måske kan andre herinde tilføje personlig erfaring.
Re: Regenerering af partikelfilter.
Svar til 'BWJ':
Mon ikke den går i nødprogram når filteret er tilstoppet og man så herefter kan udlæse fejlen med 'Startester' som 'fejl ved partikelfilter, for stort modtryk'....?
Og så er det bare på værksted og få skiftet ud til nyt eller demontere og få det renset. Eksempelvis her: http://www.mtfilterservice.dk
Venligst tømreren
Mon ikke den går i nødprogram når filteret er tilstoppet og man så herefter kan udlæse fejlen med 'Startester' som 'fejl ved partikelfilter, for stort modtryk'....?
Og så er det bare på værksted og få skiftet ud til nyt eller demontere og få det renset. Eksempelvis her: http://www.mtfilterservice.dk
Venligst tømreren
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007
Re: Regenerering af partikelfilter.
Hvad pokker!!
Det er jo et ældgammelt indlæg!!
Nå, men så har du sikkert fået svar på dit spørgsmål for længe siden 'BWJ'.....
Det er jo et ældgammelt indlæg!!
Nå, men så har du sikkert fået svar på dit spørgsmål for længe siden 'BWJ'.....
W639 - Vito 120 Avantgarde - 2007