Måske MB ejer
- Administrator
- Site Admin
- Indlæg: 2327
- Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37
Måske MB ejer
Går og tænker lidt på at komme ud af skabet og blive MB ejer.
Jeg ser meget på 124 èren, 250 el 300 D og man kan jo få et godt eksemplar med 300000 km årg 90-92 for 70000 kr.
Jeg har en forstilling om at det bare kører og kører og ikke er til at slide op men samtidig en bekymring om at det kan blive et dyrt bekendtskab.
Værditabet er jo marginalt i forholdet til at købe en ny "alm" famliediesel, men Hvad skal jeg regne med det koster at holde sådan en kørende?
Håber jeg kan trække lidt på jeres erfaringer.
MVH
Henrik
Jeg ser meget på 124 èren, 250 el 300 D og man kan jo få et godt eksemplar med 300000 km årg 90-92 for 70000 kr.
Jeg har en forstilling om at det bare kører og kører og ikke er til at slide op men samtidig en bekymring om at det kan blive et dyrt bekendtskab.
Værditabet er jo marginalt i forholdet til at købe en ny "alm" famliediesel, men Hvad skal jeg regne med det koster at holde sådan en kørende?
Håber jeg kan trække lidt på jeres erfaringer.
MVH
Henrik
- Administrator
- Site Admin
- Indlæg: 2327
- Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37
Alt er jo relativt, meget afhænger af hvordan bilen er blevet passet og håndteret af de forrige ejere...
Min mand og jeg har lige anskaffet en 300D aut. fra 1991, den havde kørt 336000 km, og den regner jeg med skal køre mange kilometer endnu uden andre udgifter end almindeligt vedligehold, olieskift, bremser, dæk o.s.v.
Kan oplyse at tidligere ejer købte den for 8 år siden, hvor bilen havde kært 210000 km og det eneste udover vedligehold der var lavet på den i de 8 år, var skift af generatoren
Og de er kendt for at køre mange kilometer de store dieselmotorer...mange der er til salg i de årgange har jo rask væk kørt både 7- og 800000 km.
Så jeg ka' da kun anbefale dig at anskaffe sådan en, for det er en dejlig bil.....men prisen...hvis det er almindelig dagspris du nævner for en med de kilometer på bagen....så har vi fået vores usandsynligt billigt, for den er i meget god stand, flot og velholdt, og vi gav 36000 for den
Men hvad det koster at holde den kørende...
Ja vægtafgiften er på 7500/året
Forsikring er individuelt, ud fra landsdel, din alder, optjent anciennitet ved forsikringsselskabet o.s.v.
Brændstofforbrug 11-12 km/literen
Olien bør skiftes for hver ca 10000 kilometer....7,5 liter + filter + arbejdsløn hvis du ikke selv foretager olieskift.
Og så ellers bare almindeligt vedlighold, bremser, eftersyn o.s.v.
Reservedele er relativt bilige til dem o.s.v.
Og bortset fra, at "alm" nye dieselbiler måske nok kører nogen flere kilometer på literen, så får du en betydeligt mere holdbar og billig at holde kørende, bil i en velholdt MB fra de årgange du nævner
Min mand og jeg har lige anskaffet en 300D aut. fra 1991, den havde kørt 336000 km, og den regner jeg med skal køre mange kilometer endnu uden andre udgifter end almindeligt vedligehold, olieskift, bremser, dæk o.s.v.
Kan oplyse at tidligere ejer købte den for 8 år siden, hvor bilen havde kært 210000 km og det eneste udover vedligehold der var lavet på den i de 8 år, var skift af generatoren
Og de er kendt for at køre mange kilometer de store dieselmotorer...mange der er til salg i de årgange har jo rask væk kørt både 7- og 800000 km.
Så jeg ka' da kun anbefale dig at anskaffe sådan en, for det er en dejlig bil.....men prisen...hvis det er almindelig dagspris du nævner for en med de kilometer på bagen....så har vi fået vores usandsynligt billigt, for den er i meget god stand, flot og velholdt, og vi gav 36000 for den
Men hvad det koster at holde den kørende...
Ja vægtafgiften er på 7500/året
Forsikring er individuelt, ud fra landsdel, din alder, optjent anciennitet ved forsikringsselskabet o.s.v.
Brændstofforbrug 11-12 km/literen
Olien bør skiftes for hver ca 10000 kilometer....7,5 liter + filter + arbejdsløn hvis du ikke selv foretager olieskift.
Og så ellers bare almindeligt vedlighold, bremser, eftersyn o.s.v.
Reservedele er relativt bilige til dem o.s.v.
Og bortset fra, at "alm" nye dieselbiler måske nok kører nogen flere kilometer på literen, så får du en betydeligt mere holdbar og billig at holde kørende, bil i en velholdt MB fra de årgange du nævner
- Administrator
- Site Admin
- Indlæg: 2327
- Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37
Har ikke en 124'er, men en W202/C220CDI stationcarEva skrev:Alt er jo relativt, meget afhænger af hvordan bilen er blevet passet og håndteret af de forrige ejere...
Og de er kendt for at køre mange kilometer de store dieselmotorer...mange der er til salg i de årgange har jo rask væk kørt både 7- og 800000 km.
den har kørt 490.000km og jeg synes at vedligehold er dyrt.
Har siden juli måned skiftet skiftet 2 dyser, generator (Selvom tidligere ejer havde skiftet den for 50.000km siden), starter, føler og kontrolboks til gearkasse. Jeg er da klar over at en bil der har kørt 500.000km ikke er ny...Men jeg er stadig glad for bilen, og den kører stadig som en ny bil
- Administrator
- Site Admin
- Indlæg: 2327
- Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37
tjaaa
jeg kan ikke anbefale at købe en bil med så mange km på bagen. Find hellere en i Tyskland under 100000 km. Så vil du få en bil som er MEGET billigere i vedligeholdelse de næste mange år (Alt efter hvor meget du kører selvfølgelig.)
- Administrator
- Site Admin
- Indlæg: 2327
- Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37
- Administrator
- Site Admin
- Indlæg: 2327
- Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37
Hej Jan DK
Du kan jo selv søge på mobile.de eller autoscout.de og så vil du faktisk finde flere med så lave km tal. W124 300D er lidt sjældne, mens 250D nemmere. 230 E er meget nemme at finde. (Det er også den billigste at køre og eje, hvis man ikke har et meget stort behov så diesel kan svare sig.
Afgiften er ikke så stor på de efterhånden gamle biler. Hvis man pludselig skal ud og finde en ombytter motor / gearkasse + det
løse rep. er afgiften et skidt sted at spare.
Det er selvfølgelig besværligt at rejse rundt i Tyskland for at lede efter den rigtige bil, men det ville jeg personligt hellere gøre.
Afgiften er ikke så stor på de efterhånden gamle biler. Hvis man pludselig skal ud og finde en ombytter motor / gearkasse + det
løse rep. er afgiften et skidt sted at spare.
Det er selvfølgelig besværligt at rejse rundt i Tyskland for at lede efter den rigtige bil, men det ville jeg personligt hellere gøre.
- Administrator
- Site Admin
- Indlæg: 2327
- Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37
- Administrator
- Site Admin
- Indlæg: 2327
- Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37
Re: Hej Jan DK
Nu tror jeg så ikke man behøver tænke i ombyttermotor før bilen har kørt 6-700000 km. med det kendskab jeg har til modellenhenrik s skrev:Du kan jo selv søge på mobile.de eller autoscout.de og så vil du faktisk finde flere med så lave km tal. W124 300D er lidt sjældne, mens 250D nemmere. 230 E er meget nemme at finde. (Det er også den billigste at køre og eje, hvis man ikke har et meget stort behov så diesel kan svare sig.
Afgiften er ikke så stor på de efterhånden gamle biler. Hvis man pludselig skal ud og finde en ombytter motor / gearkasse + det
løse rep. er afgiften et skidt sted at spare.
Det er selvfølgelig besværligt at rejse rundt i Tyskland for at lede efter den rigtige bil, men det ville jeg personligt hellere gøre.
M.h.t. benzin/diesel, så kan det faktisk svare sig med diesel uanset hvor mange kilometer man kører om året , hvis man holder sig til personvognsmodellen og ikke stationcar, som jo koster 3000 mere pr år i vægtafgift..
Og afgiften ikke så stor mere?? ....tjae....jeg synes jo, at 37000 i afgift på en 91er W124/300D er meget, når tages i betragtning at jeg gav 36000 for min på danske plader (havde kørt 336000km) og importeret til DK for 8 år siden
- Administrator
- Site Admin
- Indlæg: 2327
- Tilmeldt: 28. feb 2009, 23:37
nu...
er der jo altid noget for enhver pengepung.
T modellerne er altid dyrere og sjældnere, derfor koster de mere.
Men en limo med max 100000 km kan sagtens findes for omkring 5000 EUR, hvilket giver mulighed for rigtig god bil til under 100 000 kr.
Jeg startede selv med en 123 300D i 1994, med + 300000 km på bagen og har haft både 124 250D og andre 123 ere.
I dag har jeg en 1990 Golf og en 1980 MB 280CE som begge kun har kørt omkring 115000 km. Jeg kan kun sige at ejerglæden, især ved at køre dem, men også ved at vedligeholde biler med lavt km tal er større efter min erfaring. De sidste penge er givet rigtig godt ud.
T modellerne er altid dyrere og sjældnere, derfor koster de mere.
Men en limo med max 100000 km kan sagtens findes for omkring 5000 EUR, hvilket giver mulighed for rigtig god bil til under 100 000 kr.
Jeg startede selv med en 123 300D i 1994, med + 300000 km på bagen og har haft både 124 250D og andre 123 ere.
I dag har jeg en 1990 Golf og en 1980 MB 280CE som begge kun har kørt omkring 115000 km. Jeg kan kun sige at ejerglæden, især ved at køre dem, men også ved at vedligeholde biler med lavt km tal er større efter min erfaring. De sidste penge er givet rigtig godt ud.